کارگردان مستند «به خاطر یک مشت علف»؛

اختراعی که ۶ سال به خاطر بروکراسی خاک می‌خورد/ مستندی در نقد بروکراسی اداری در ایران

«به خاطر یک مشت علف»، مستندی به کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست است که داستان تکراری دلال‌بازی و بروکراسی اداری کشور را روایت می‌کند که باعث شده اختراعی که موجب تحول کشاورزی ‌می‌شود، 6 سال خاک بخورد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، محمدعلی یزدان‌پرست، کارگردان مستند «به خاطر یک مشت علف» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است، در سخنانی، گفت: «به خاطر یک مشت علف» درباره چند جوان تحصیل کرده است که توانسته‌‌اند دستگاهی را اختراع کنند که در روز می‌تواند به تولید یک تن علوفه دامی برسد و باعث صرفه جویی ۹۹ درصدی در مصرف آب کشاورزی شود و تحولی عظیم در صنعت کشاورزی ایجاد کند.

وی در همین باره ادامه داد: این تکنولوژی حدود ۴۰ سال است که در آمریکا و استرالیا در حال اجراست در حالی که روش تولید علوفه به این صورت، از روشی قدیمی در ایران که برای تولید سبزه عید صورت می‌گیرد، الگوبرداری شده است.

این مستندساز توضیح داد: پس از این‌که آمریکا و استرالیا حاضر به تعامل تکنولوژی این دستگاه نشدند، تعدادی از جوانان دانشجو تصمیم به بومی‌سازی آن می‌‌گیرند و هم اکنون ۶ سال است که طرح این دستگاه در جهاد و کشاورزی در حال بررسی است و مسئولان در حال کنکاش هستند که آیا این طرح برای کشور مفید است یا خیر.

یزدان‌پرست در ادامه سخنانش تصریح کرد: مستند «به خاطر یک مشت علف» انتقادی نسبت به بروکراسی و جریانات اداری در ایران است که سدی در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی است و تا زمانی که دلال بازی در کشور وجود داشته باشد، پیکره اقتصاد کشور ضعیف خواهد ماند و تحقق اقتصاد مقاومتی غیر ممکن خواهد بود.

وی تأکید کرد: به دلیل این که مستند به نوعی در نکوهش دلالی بود، تولید آن تا حدودی برای ما سخت بود و از طرف دیگر با دستگاه‌های دولتی روبرو بودیم که خود عامل پدید آمدن دلال‌ها بودند، بنابرین مجبور بودیم از در رفاقت وارد شویم تا بتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم که جلوی دوربین ما حرف بزنند، سخت‌ترین مرحله ساخت این مستند حرف کشیدن از این افراد بود.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکران‌های مردمی، مزیت جشنواره عمار است که همانند آن در جایی دیگر وجود ندارد، اظهار داشت: جشنواره‌ها عموما از حیطه تولید دور هستند، اما مزیت عمار حمایت مداوم از فیلمسازان خود در مرحله تولید است که منجر به ساخت آثار خوب در راستای سیاست‌های جشنواره می‌شود و اگر این اتفاق پررنگ‌تر شود قطعا این جشنواره در سال‌های آینده سرآمد جشنواره ه‌ها خواهد شد.

علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.