کارگردان مستند «لباس ایرانی»؛

استفاده از هنر برای اصلاح فرهنگ مصرف / جامعه‌ وارد کننده به قهقرا می‌رود

پاجانی کارگردان مستند «لباس ایرانی» گفت: متاسفانه مصرف کالاهای خارجی به فرهنگ برای مردم تبدیل شده است، ما باید فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را در قالب هنر عرضه کنیم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، علی پاجانی کارگردان مستند «لباس ایرانی» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است، مستند «لباس ایرانی» داستان مادری است که برای آنکه پوشاک فرزندش متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی خودمان باشد، دست به کار می‌شود. علی پاجانی کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره چگونگی تولید فیلم گفت: یک سال قبل از شروع به ساخت مستند با خانم زهرا عباسی، سوژه این اثر آشنا شدم؛ مطالب وبلاگ او را روزانه مطالعه می‌کردم و پیام‌هایی را که مردم برای او ارسال می‌کردند، بررسی می‌کردم و متوجه شدم کارهایی که او انجام می‌دهد تنها دغدغه وی نیست بلکه دغدغه بسیاری از مادران و بانوان دیگر است.

وی افزود: زمانی که مطمئن شدم خانم عباسی در عرصه طراحی لباس، مخاطبان زیادی دارد، به سبزوار رفتم و همراه با تحقیقات، از فعالیت‌های او تصویربرداری کردم.

بازطراحی لباس منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی

پاجانی خاطرنشان کرد: خانم عباسی لباس‌های کودکانه‌ای را که با فرهنگ ایرانی و جامعه اسلامی ما همخوان نیست و حتی دارای عکس هایی ترسناک و بسیار خشن است با طرح‌هایی منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی بازطراحی و تهیه می‌کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال، این خانم برای تهیه این لباس‌ها از طرح‌ها و علائم هدفمندی مانند درج سال ۱۳۵۷ که عددی برای نظام و انقلاب است، بهره می برد تا این تاریخ در ناخودآگاه کودکان ثبت و ضبط شود.

نظرسنجی از روانشناسان

پاجانی تصریح کرد: در ابتدای کار به دنبال انجام یک کار کامل و جامع بودیم و قصد داشتیم تا کل اصول تربیت یک کودک را در این مستند نمایش بدهیم اما از لحاظ روانشناسی کودک آن‌چنان که باید، قوی روی این حوزه کار نکرده نبودیم. بعد از انجام تصویربرداری های لازم که چیزی در حدود یک ساعت شد آن را به ۱۰ روانشناس باتجربه نشان دادیم؛ سپس تمامی این روانشناسان نظرات خود را برای ما ارسال کردند. ۹ روانشناس با پروژه‌ای که خانم عباسی پیگیری می‌کنند موافق بودند و راهکارهای خوبی را ارائه کردند.

این مستندساز با بیان اینکه اثر «لباس ایرانی» در ششمین جشنواره عمار تقدیر شده است، خاطرنشان کرد: فیلمسازان و هنرمندان نقش بسیار مهمی می توانند در حمایت از تولید داخلی و جلب توجه مردم و دولت به موضوع حمایت از تولید داخلی و پرداختن به اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

جامعه‌ای که پوشاک وارد می‌کند به سمت قهقهرا است

پاجانی ادامه داد: جامعه‌ای که پوشاک خود را از خارج وارد می‌کند، قطعا در حال حرکت به سمت قهقراست. این طرز فکر که از کشورهای دیگر از جمله ترکیه لباس وارد کنیم، طرز فکری مرده و متحجرانه است. این واردات تبعاتی برای صنعت پوشاک و اقتصاد کشور دارد. ضمن اینکه با این واردات شاهد ترویج و گسترش فرهنگ غربی در بین مردم خواهیم بود.

مقابله یک مادر با واردات پوشاک

پاجانی یادآور شد: در مستند «لباس ایرانی»، خانم عباسی با یک چرخ خیاطی ساده مقابل تمامی واردات و قاچاق کالا می‌ایستد. این مستند غیرت مردم و زنان کشور را نشان می دهد که می‌توانند در برابر واردات پوشاک خارجی به کشور ایستادگی کرده و مانع از ورود تولیدات خارجی به کشور شوند.

استفاده از هنر برای اصلاح فرهنگ مصرف

وی متذکر شد: متاسفانه مصرف کالاهای خارجی به یک فرهنگ برای مردم تبدیل شده است؛ در طول ۱۰-۲۰ سال اخیر این موضوع برای مردم جا افتاده که کالاهای خارجی از ایرانی بهتر است. ما می‌توانیم با استفاده از هنر در مسیر اصلاح این فرهنگ نادرست گام برداریم.

این مستندساز تصریح کرد: ما باید فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را در قالب هنر عرضه کنیم تا در برابر فرهنگ نادرست غربی قرار بگیرد و شاهد اصلاح فرهنگ پوشش مردم کشور باشیم؛ البته این موضوع زمان بر بوده و ممکن است ۱۰-۲۰ سال هم برای اصلاح این فرهنگ زمان صرف شود.

 

گفتنی است علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.