در گفتگو با عباس صالح مدرسه ای؛

“مدرسه فیضیه” مستند شد

این اثر تلاش کرده که نقش تاریخی مدرسه فیضیه طی قرن های اخیر خوانا شود و پاسخی شایسته برای آن بیابد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از شبستان، مدرسه علمیه‌ قم، از دوران حیات امام صادق (ع) فعالیت داشته و از‌‌ همان زمان مرکز تجمع علما و محدثان بزرگ بوده است. حوزه قم، یکی از قدیمی‌ترین مراکز نشر علوم اسلامی در جهان اسلام است که تاکنون باقی مانده است. فیضیه نام مدرسه علمیه‌ی مشهوری در قم و محلی برای تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی است که به دلیل نقش آن در تحولات حوزه‌های علمیه، اهمیت زیادی دارد. این مدرسه از نیمه نخست قرن ۱۳ هجری قمری جایگزین مدرسه آستانه شد. مدرسه‌ی آستانه که در کنار آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) قرار داشت نیز دارای اهمیت فراوانی بود و به اعتبار متون معتبر تاریخی تا میانه قرن ۶ هجری قمری از رونق برخوردار بوده است. این مدرسه در عصر صفوی تخریب و مدرسه‌ی فیضیه در جای آن بنا شد.

عباس صالح مدرسه ای درباره ساخت مستند «مدرسه فیضیه» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی شبستان اظهار داشت: با توجه به جایگاه مدرسه علمیه فیضیه در قرون متمادی، تلاش گروه سازنده فیلم بر آن بود تا از جوانب مختلف به آن بپردازد.

وی در مورد تحقیات انجام شده برای تولید این اثر گفت: همکاران خوبم طی سه سال گذشته علاوه بر پژوهش های مفصل، نسبت به جمع آوری اسناد و مدارک مکتوب و تصویری اقدامات وسیعی انجام دادند.

تهیه کننده «پیامبران سرزمین ما» در پاسخ به این سوال که لزوم ساخت چنین اثری چیست تصریح کرد: این اثر تلاش کرده که نقش تاریخی مدرسه فیضیه طی قرن های اخیر خوانا شود و پاسخی شایسته برای آن بیابد.

وی تاکید کرد: محور توسعه علمی قم وامدار حضور پر برکت حضرت فاطمه معصومه (س) است.حضور ایشان و شهادتشان توجه علما، سیاسیون و مردم را به این نقطه جلب کرد و علاقه مریدان به حضور در مجاورت ایشان جمعیتی را در اینجا گرد آورد که هر یک ظرفیت ایجاد حرکتی علمی و اجتماعی را در خود پرورش می‌داد.

به گفته این مستندساز، حملات متعدد مخالفان و چندین بار نابودی کامل شهر هم نتوانست سیر علمی در این نقطه از ایران را متوقف سازد.

وی تاکید کرد: وقایع تاریخ معاصر از محاصره تهران تا حضور قوای بیگانه در ایران، قم را به دلیل ظرفیت بالای تحریک پذیری و نزدیکی به تهران، در کانون حوادث قرار داد. با شعله‌ور شدن آتش انقلاب اسلامی، قم به کانون حوادث بزرگ انقلاب تبدیل شد و مدرسه فیضیه نقش مهمی در هدایت و استقرار نظام نوپای اسلامی ایفا کرد.

شایان ذکر است در این روزها مهرداد جلوخانی صداگذاری مستند «مدرسه فیضیه» را به پایان رساند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از مشاور پروژه: مهرداد زاهدیان، تصویربردار: امیر محمدی، تدوین: احمد وفایی، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، پژوهشگر: محمد هادی صالح، نویسنده گفتار متن: عاطفه میارکیانی، گوینده: کامبیز خلیلی، گرافیست: عباس کبیر، تهیه کننده و کارگردان: عباس صالح مدرسه ای ، مجری طرح: خانه هنرمندان امروز، تهیه شده در مدرسه فیضیه.