اکران‌های نیمه دوم ماه مبارک؛

واکنش سریع به مسائل روز؛ ویژگی فعالیت اکران کننده‌ها/«زهرای بابا» دل مخاطبان را به دست آورد!

اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در ایام ماه مبارک رمضان بیش از پیش در تلاش بودند و مخاطبان بیشتری را پای آثار سالم و هنری جبهه انقلاب اسلامی نشاندند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در سه هفته پایانی ماه مبارک رمضان که با اتفاقات عجیب، مناسک ریشه دار انقلاب و مراسم‌های مذهبی بی همتا رو به رو بودیم، اکران کننده‌های جشنواره عمار بیش از پیش در تلاش بودند و مخاطبان بیشتری را پای آثار سالم و هنری جبهه انقلاب اسلامی نشاندند. شب‌های زیبا و پر معرفت قدر، عید فطر و روز قدس از جمله روز‌های سالانه‌ای بود که اکران کننده‌ها بنابر آگاهی پیشین برای استفاده بیشتر خود و مخاطبان‌شان از قبل برنامه ریزی کرده بودند و حمله تروریستی داعش به تهران و پس از آن، حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع داعش هم بی آنکه برنامه ریزی طولانی مدت پیشینی داشته باشد به ناگاه موجب واکنش توسط اکران کننده‌ها شد و آثاری متناسب با این اتفاقات را به نمایش گذاشتند.

در نتیجه همین اتفاقات عجیب و پیش بینی نشده، بیش از ۷۰ اکران با موضوعاتی همچون مدافعان حرم و آشنایی با دستاورد‌های موشکی سپاه که دسترنج شهید طهرانی مقدم و دوستانش بود، صورت گرفت.

ماه مبارک رمضان امسال برای فعالان جشنواره عمار حقیقتا تبلور نوعی جدید از فعالیت‌ها بود. فعالیتی با برنامه ریزی متناسب، رسانه‌ای کردن خوب اکران‌ها و واکنش به موقع و متناسب به موضوعات. به نحوی که اشاره شد در مواجهه با مسائل روز مثل ترقه بازی داعش در تهران یا موضوعاتی اینچنینی به سرعت توسط اکران کننده‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت و بهانه می‌شد برای افزایش آگاهی و بینش در رابطه با آن موضوع.

چه اینکه این مساله صرفا به آثار جشنواره عمار محدود نمی شد و آثار جبهه انقلاب که در سینما یا عرصه‌های دیگر وجود داشتند نیز زیر چتر پوشش و توجه فعالان فرهنگی عمار قرار گرفت از جمله تلاشی که برای فروش آثار سینمایی «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» در نمازجمعه‌ها و گروه‌های فرهنگی استان‌ها صورت گرفت.

بنابر این گزارش ۹ استان یعنی استان‌های خوزستان، همدان، فارس، سمنان، خراسان رضوی، زنجان، اصفهان، مازندران و گیلان ضیافت‌های ماه مبارک خود را با اکران فیلم همراه کردند که در این میان باغملک و نهاوند بیشترین سهم را در این اکران‌ها داشتند.

از جهت آماری، با ۲۴۲ اکران_اثر در سه هفته پایانی ماه مبارک رو به رو بودیم که از این جهت شاهد پیشرفت در تعداد اکران‌ها نسبت به دو هفته ابتدایی ماه مبارک هستیم.

«زهرای بابا» اثری کوتاه که زهرا طهرانی مقدم در آن به صحبت از پدرش می‌پردازد و روایت کودکانه و پر احساسش مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به مناسبت حمله اقتدار آمیز موشکی سپاه به مواضع داعش مورد استقبال قرار گرفت و توانست با ۱۵ اکران بیشترین میزان اکران را در این بازه زمانی داشته باشد.

نماهنگ «فاتحان آسمان» نیز که مرتبط با دستآورد‌های موشکی ایران است به همین مناسبت از اقبال عمومی برخوردار شد و اکران‌هایی در نهاوند و باغملک داشت.

مستند برادران، مستند عشق، عادت، بد قول، بد عهد، گله از گرگ، زخم قدس، نماهنگ ارغوان، نماهنگ آمریکاتور، مستند مادرانه، داستانی هنگامه، داستانی کوتاه قابلمه، قاشق، من و مرتضی، مستند چوب بستنی، نماهنگ سپر، نماهنگ لبیک، داستانی کوتاه علمک، تک فرزندی، داستانی سلام، نماهنگ تخریب مزار شهدا، جیب کت، شریان،مستند بهمن ۶۰، بازار محبت، نبرد خلیج فارس۱، خاکریز‌های نمکی، کلاس، نقض عهد، فکر آمریکایی، داستانی کوتاه تیهو، صف، تکلیف، نفس، آن مرد زنده است، به همین سادگی، محرم ملکوت، مردی با آرزو‌های دور برد، شیطان بزرگ، کلیپ سلام، آلبالو خشکه، بختک، پویانمایی نبرد خلیج فارس۲، پهپاد، مستند نبرد پالمیرا، نماهنگ وارثین، پستوی خانه، راننده و مستند من مدیر جلسه‌ام از جمله دیگر آثاری بودند که در فاصله زمانی ۲۷ خرداد تا ۹ تیر اکران شدند.

هرچند این میزان از اکران آثار توسط تعداد اکران کننده‌ها و استان‌هایی که در این مدت درگیر بحث اکران‌های مردمی بوده‌اند فعالیت بسیار قابل توجه و ارزشمندی است اما نباید غافل شد که با توجه به فرمان «آتش به اختیار» رهبری در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان، انتظار می‌رود تا فعالان فرهنگی و دغدغه مندان عرصه فرهنگ و هنر بیش از پیش در تلاش برای فعال کردن نیرو‌های بالقوه اطراف‌شان باشند و بتوانند مظاهر فرمان رهبری و نمونه‌های نابی از آتش به اختیار تمیز را به نمایش بگذارند تا مجال عنودان انقلاب نسبت به تحریف بیانات رهبری از آنان گرفته شود و قشر خاکستری مستقیم و بی وسطه در جریان نتایج پُر ثمر این توصیه و اجازه را دریابند.